Google Søgeoptimering

Google Søgeoptimering – vejen frem i søgeresultaterne

Hvis du vil noget i de organiske resultater, skal du arbejde med søgeoptimering. Med søgeoptimering, gælder det om at kortlægge dine brugeres interesser og definere hvilke søgeord, de bruger til at finde dig med i søgemaskinerne. Herefter skal der udarbejdes tekst, der passer til de søgeord du har fundet frem til igennem din søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse er ikke svær at lave, hvilket mange fejlagtigt tror. Du kan blandt andet bruge Googles søgeordsværktøj, til at få gode idéer til søgeord. Du bør også kigge nærmere på værktøjet Übersuggest, der kommer med endnu flere relaterede søgeord og slutligt, kan du tjekke hvad der kommer frem på Google, når du søger på et givent søgeord. Tjek nede i bunden og du vil se andre relaterede søgninger. Ind til for nylig, kunne man bruge en tilde opreator, som det hed, hvor Google så ville finde synonymer. Den funktion har Google desværre valgt at slå fra, for et par uger siden og det er en skam. Men du kommer stadig langt med de andre værktøjer.

Når du har udarbejdet din søgeordsanalyse og udarbejdet noget tekst, der støtter op om dine søgeord og søgefraser, er du parat til at gå videre med næste skridt, som er link building. Link building er kort fortalt, arbejdet med at skaffe indgående links til dit website. Et link fungerer som en anbefaling og nu flere anbefalinger du har, nu vigtigere er du, sådan groft sagt.

I arbejdet med link building er det dog på ingen måder kun links du skal jagte, du skal også jagte sociale interaktioner, det vil sige likes, delinger mv. på sociale medier som Facebook, Google+ og Twitter. De tæller alle sammen med, men vigtigst, er de gode, stærke og samtidig relevante indgående links.

Hvis du vil vide mere om link building, kan du for eksempel tage et kig på denne bog om emnet.

 

Sociale Medier